Østbanen - Og dens ressource spild

2017-12-04

Jeg har tidligere skrevet Ebbe's historie omkring decideret pengespild på Østbanen, en sag som jeg syntes er helt ud i hampen. (Indlægget kan læses HER)

Ebbe har forsøgt igennem Stevnsbladet at få politikkerne i tale, jeg forsøgte på Facebook, i gruppen Politik og debat i Stevns Kommune uden at der kom svar.

Vi har nu en ny flertals gruppe, og afventer at den nye bogmester skal tiltræde, i vente tiden vil det klæde de folkevalgte at læse på lektien inden deres tiltræden. Det vil betyde at de skal gå igennem alle de debat indlæg der har været på de forskællige fora, og undersøge tingene, på den måde har de et svar når vi rammer 2. Januar, et af de emner jeg mener der bør tages op er netop det store pengespild på Østbanen.

Er dette virkelig en så varm politisk kartoffel at man frygter at brænde tungen ? Under valgkampen stod politikkerne i kø for at hjælpe, nogle emner blev næsten løst fra dag til dag, andre var så gode at "det skal vi gøre noget ved" - Men hvor er politikkerne nu ?

Jeg lover at jeg i de næste 4 år, jævnligt vil minde vores politikkere om at svare Ebbe, for når alt kommer til alt, så er det vores penge Ebbe fortæller om, og der bør være en god grund til at brænde 1,3 milioner af om året, den grund glæder jeg mig til høre! - Og det gør Ebbe sikkert også



Af Ebbe Christophersen Stevnsbladet 8 august 2017

Lige siden Østbanens barndom har togene overnattet på endestationerne Faxe Ladeplads og Rødvig, hvor togene blev tanket og rengjort. Men et par år efter Lokalbanens overtagelse af Østbanen, fik man i 2003 den "geniale" ide at køre togene til overnatning i Hårlev, hvor de ligeledes tankes og rengøres.

Det betød, at togene efter endt kørsel om aftenen, skulle køres tomme fra Faxe Lp. og Rødvig til Hårlev, og igen køres tomme tilbage fra Hårlev til Faxe Lp. og Rødvig næste morgen. En merudgift dengang på ca. 570.000 kr. om året. Prisstigninger, samt at de nye tog er dyrere i drift gør, at regningen i 2017 ender på ca. 1,3 millioner årligt, eller ca.110.000 kr. om måneden.

Den beslutning har indtil nu kostet mindst 15 millioner. Samtidigt brændes der ca. 50.000 liter diesel af årligt til ingen verdens nytte. Det kan kun kaldes miljøgriseri og pengespild.

Der er ikke et eneste seriøst argument for, at togene skal stå i Hårlev om natten, når de lige så godt som tidligere, kunne tankes og rengøres i Faxe Lp. og Rødvig,

De sparede penge kunne f. eks. på bare 8 måneder betale indkøb af 58 hjertestartere til montering i alle Lokaltogs rullende enheder på hele Sjælland plus Lollandsbanen. S-togene har haft hjertestartere længe.

I øvrigt er der mange andre ting, man kunne anvende pengene til på Østbanen, - til gavn for passagerer og personale - f.eks. en forhøjet perron i Rødvig, en hjælp til især handikappede, eller endnu bedre på langt sigt, - besparelsen kunne bidrage til en flytning af stationen til nord for Vemmetoftevej, samt nedlæggelse af overkørslerne på Hovedgaden og Vemmetoftevej, som er rigtig dyre at vedligeholde, ligesom det ville gavne sikkerhed og regularitet.

Men det er der tilsyneladende ikke vilje til. I stedet bliver ledelse og bestyrelse ved med, helt bevidst, - at smide 1.3 million kroner ud af vinduet om året. Er det god forvaltning af borgernes skatte penge?

Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang